Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

banner

Spirit 8500LM 460x360

Nawigacja samochodowa to jedno z tych urządzeń bez których większość kierowców nie wyobraża już sobie podróży, niezależnie od tego czy prowadzi samochód osobowy, ciężarówkę czy autobus. Co prawda obecnie prawie każdy z nas posiada telefon z GPS, jednak takie rozwiązanie ma więcej minusów niż plusów, dlatego też rynek nawigacji samochodowych w dalszym ciągu ma się dobrze, a producenci wprowadzają coraz to nowsze modele swoich urządzeń. Jednym z nich jest właśnie Spirit 8500 LM który pojawił się niedawno w ofercie jednego z liderów tej branży jakim jest firma Mio. 

I. Rozpakowanie i ocena wykonania

Nawigacja zapakowana została w czarne kartonowe pudełko, na którym oprócz zdjęcia urządzenia znajdziemy logo producenta, nazwę modelu oraz kilka najważniejszych informacji dotyczących jego cech i funkcjonalności. Nieco brakuje mi tu jednak podstawowych informacji o procesorze, modemie GSM czy rozdzielczości ekranu, które to według mnie są dość istotne i powinny się tutaj znaleźć.

Sprawdźmy teraz co znalazło się w zestawie z nawigacją.

W pudełku znajdziecie: nawigację, uchwyt samochodowy, ładowarkę samochodową, płytkę z oprogramowaniem i dokumentacją oraz instrukcję obsługi wraz z kartą gwarancyjną. Niestety pod względem wyposażenia nawigacja Mio Spirit 8500 LM niczym szczególnym nas nie zaskakuje a wręcz można by się doczepić do braku kabelka służącego do połączenia się z komputerem, czy też dość krótkiego kabla ładowarki którego długość wynosi tylko 130 cm.

Wiemy już co producent dostarcza nam w zestawie, teraz czas na ocenę wykonania samego urządzenia.

Przyznam się że pierwszy raz mam do czynienia z aż tak dużą nawigacją i muszę wam powiedzieć że ekran 6.2" naprawdę robi wrażenie. 

Front nawigacji to oczywiście wyświetlacz, który to otoczony został dość szeroką, czarną ramką, połączoną z lekko pościnanymi krawędziami bocznymi. Ponieważ często testuję tablety i smartfony, gdzie producenci prześcigają się w grubościach stosowanych ramek a nawet wprowadzają modele bezbramkowe, kusiło mnie nieco skrytykować firmę Mio, za grubość ramki w testowanym urządzeniu, ale przecież w przypadku nawigacji nie ma to aż takiego dużego znaczenia. 

Dobrym pomysłem jest natomiast pokrycie ekranu specjalnym matowym, antyrefleksyjnym tworzywem, dzięki któremu znacznie powinna poprawić się widoczność mapy w pełnym słońcu. 

Tył nawigacji wykonany został z twardego tworzywa w czarnym kolorze ze specjalną perforacją w dolnej części, mającą zapewnić nam pewniejszy uchwyt. Oprócz wspomnianej perforacji znalazło się tutaj też miejsce na głośnik, przycisk reset oraz włącznik.

 

Pozostała nam jeszcze lewa krawędź naszej nawigacji na której umieszczono złącze mini USB, oraz czytnik kart miniSD

Trzeba przyznać że jeżeli chodzi o wykonanie to trudno się do czegoś doczepić. Być może pod względem designu trudno mówić tu o jakiejś rewolucji, ale jest to naprawdę solidna konstrukcja. Dobrej jakości tworzywa, sztywna i solidna obudowa, niezłe spasowanie poszczególnych elementów to cechy jakie powinna mieć każda nawigacja. Jedyne czego mi tutaj brakuje to brak wyjścia na słuchawki, które czasem przydaje się podczas nocnej podróży z dziećmi, ale jak widać nie można mieć wszystkiego.

Jak już wspominałem, wraz z nawigacją otrzymujemy uchwyt samochodowy. Pomimo iż jest on wyjątkowo nieduży, szczególnie jak na nawigację tej wielkości, to jednak zapewnia bardzo pewne mocowanie. Dzięki ruchomej głowicy bez problemu dopasujecie go do każdego samochodu, wybierając najbardziej optymalne miejsce do jej zamontowania. Tym co jednak najbardziej mi się podoba to sposób montażu, pozwalający na łatwe zamontowanie i zdemontowanie samej nawigacji bez konieczności odpinania uchwytu od szyby.

II. Specyfikacja techniczna

Zanim włączymy naszą nawigację jeszcze szybki rzut oka na specyfikację techniczną i najważniejsze cechy.

Hardware

Processor typ ARM Cortex-A7 CPU 800MHz
GPS Chipset SiRFStar III wbudowany
Ekran dotykowy
Wyświetlanie w kolorze 
Rozdzielczość 800 x 480
Wielkość 15.7cm (6.2")
Szerokość (mm) 101.5
Wysokość (mm) 17.7
Grubość (mm) 173.1
Waga (gr) 275

Software

Bezterminowa aktualizacja map
Bezterminowa aktualizacja baz fotoradarów
Tekst do wypowiedzenia(TTS)
Asystent pasa ruchu
IQ Routes™
Widok skrzyżowań w 3D
LearnMe Pro™
Tryb pieszy
Planowanie podróży
W pobliżu
Znajdź mój samochód
Symulacja trasy w tunelu 

Najważniejsze cechy

- Bezterminowa aktualizacja map

Przez cały okres eksploatacji urządzenia Mio, maksymalnie 4 razy w roku, będziesz otrzymywać najnowsze mapy.

- Bezterminowa aktualizacja baz fotoradarów

Mio Spirit posiada usługę bezterminowej aktualizacji bazy fotoradarów, abyś zawsze wiedział, gdzie zachować dodatkową ostrożność na drodze. Aktualizacje możesz pobrać za pomocą programu MioMore Desktop.

- Znajdź mój samochód

Zapisz lokalizację swojego samochodu i nie martw się o drogę powrotną na miejsce parkowania.

- LearnMe Pro™

Rozszerzona Funkcja LearnMe Pro™ monitoruje styl jazdy kierowcy, zapoznaje się z nim i proponuje trasy dostosowane do jego preferencji.

- W pobliżu

Szybki dostęp do najbliższych POI lub zapis ulubionych miejsc.

- Symulacja trasy w tunelu

Symulacja trasy w tunelu pozwala Tobie śledzić trasę przez całą podróż.

- Asystent pasa ruchu i widok skrzyżowań w 3D

Nawigacja Mio *** w odpowiednim momencie wskaże Ci właściwy pas ruchu, abyś nie miał problemu z wykonaniem kolejnego zakrętu. Oprogramowanie Mio *** umożliwi także realistyczny widok skrzyżowań w 3D pokazując najważniejsze znaki drogowe, aby dać Ci więcej czasu na zorientowanie się przed zbliżeniem do zjazdu lub skrzyżowania .

- Wypowiadane nazwy ulic

Nie musisz martwić się o to że źle zrozumiesz lub nie doczytasz nazwy. Nawigacja sama powie Ci gdzie i kiedy skręcić, Ty musisz tylko skupić się na prowadzeniu.

- Tryb pieszy

Z Mio nie tylko w samochodzie. Znalazłeś się w fajnym mieście? Zrób sobie pieszą wycieczkę korzystając ze specjalnych funkcji dla podróży na piechotę.

- Planowanie podróży

Mio Spirit posiada opcję planowania i porządkowania punktów przejazdowych zarówno na ekranie komputera, jak i w urządzeniu Mio. Możesz teraz ustalić trasy przejazdu i określić, które będą najbardziej optymalne.

- Asystent Parkowania

Funkcja „Asystent Parkowania” automatycznie wyświetla listę dostępnych miejsc parkingowych, gdy pojazd znajduje się 1 km od celu.

- Wypożyczalnia map

Podczas krótkiej wycieczki do nieznanego kraju warto mieć ze sobą nawigację. Dzięki funkcji wypożyczania mapę można wypożyczyć na 3, 7 lub 30 dni, oszczędzając w ten sposób ponad 80% ceny jej zakupu. Oprócz Europy w wypożyczalni dostępne są również mapy USA, Kanady i Australii.

 III. Obsługa i mapy

Nie pozostało nam już nic innego jak przenieść się z nawigacją do samochodu i zapoznać się z jej możliwościami.

Po zamontowaniu nawigacji i podłączeniu zasilania tak naprawdę nawigacja jest już gotowa do pracy. Co prawda na wstępie zostaniemy poproszeni o ustawienie kilku parametrów takich jak np. kraj czy język oraz wpisanie klucza licencyjnego który znajduje się na bocznej ściance pudełka, ale to wszystko nie powinno wam zająć więcej jak kilkanaście sekund. 

Po krótkiej konfiguracji automatycznie zostaniemy przeniesieni do właściwego już okna nawigacji, które to na wzór Windowsa skonstruowane zostało w formie kafelek. Pierwszy ekran jest bardzo kolorowy i składa się z dwóch bardzo dużych kafelków "Znajdź" i "Mapa" oraz trzech mniejszych "Moje miejsca", "Ustawienia", oraz "Zobacz na mapie". Strzałka po prawej stronie rozwija natomiast drugie okienko, tym razem już znacznie mniej kolorowe w którym znajdziemy kilka dodatkowych ustawień, które możecie zobaczyć na zdjęciach poniżej.

Nie będę oczywiście opisywał wam poszczególnych zakładek, ale tak jak widzieliście na zdjęciach możemy tutaj zaplanować trasę, przeprowadzić symulację tras, sprawdzić swoją pozycję czy też wyszukać interesujące nas punkty POI w najbliższej okolicy.

Skupmy się może jednak na pierwszym z dwóch największych kafelków czyli "Znajdź"

Menu wyszukiwania daje nam tutaj wyjątkowo dużo możliwości ustalenia interesującego nas punktu docelowego na mapie. Możemy wyszukiwać według słów kluczowych, adresu, miasta / obszaru, współrzędnych geograficznych, kodów pocztowych, skrzyżowań, punktów POI czy też ostatnich lokalizacji. Niezależnie który z tych sposobów wyszukiwania wybierzecie, bez problemu w ciągu kilku sekund znajdziecie interesujące miejsce, które będziecie mogli zobaczyć na mapie, zapisać lub też przejść bezpośrednio do funkcji "Nawiguj"

 

Po wybraniu opcji "Nawiguj" zostajemy przeniesieni do mapy z wyznaczoną trasą. Nawigacja Spirit 8500 LM, wyznacza nam od razu pięć alternatywnych tras do wybranego przez nas miejsca: najszybszą, ekonomiczną, najłatwiejsza oraz najkrótsza. Przy każdej z tych tras widnieje informacja o jej długości oraz czasie przejazdu i to my decydujemy na tej podstawie którą z nich wybrać.

Teraz pozostaje nam już jedynie słuchać się lektora a właściwie lektorki i bezbłędnie dojechać do celu.

Nawigacja Mio Spirit 8500 LM oferuje nam też szereg ustawień związanych zarówno z ustawieniami ekranu i dzwięku jak i wyborem opcji trasy, wyświetlania mapy czy też ustawieniami samego urządzenia. Z wszystkimi tymi ustawieniami możecie zapoznać się na poniższych zdjęciach.

Nawigacja Mio Spirit 8500 Lm bazuje na mapach jednej z najlepszych firm jaką jest TeleAtlas i posiada zainstalowaną mapę Europy zawierającą szczegółowe mapy dla 44 krajów. Ponadto kupując tą nawigację otrzymujemy dożywotnią możliwość bezpłatnej aktualizacji tych map dzięki czemu nie musimy się martwić że za kilka miesięcy będziemy zmuszeni do ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z zakupem aktualnych map. Dodatkowo w nawigacji mamy wgraną aktualną bazę fotoradarów, która podobnie jak w przypadku map, może być przez nas bezpłatnie aktualizowana.

Aby zaktualizować mapy lub bazę fotoradarów należy połączyć nawigację z komputerem za pomocą kabla USB /miniUSB (niestety nie znalazł się on w zestawie), a następnie uruchomić dostarczoną nam na płytce specjalną aplikację.   

 Aplikacja ta oprócz aktualizacji map oferuje nam jeszcze kilka innych przydatnych funkcji takich jak: zarządzanie subskrypcjami, możliwość usuwania i dodawania map, zarządzanie galerią aplikacji, oraz planowanie trasy i ustawienia samego urządzenia

V. Podsumowanie

Na koniec chciałem podzielić  się z wami moimi wrażeniami z użytkowania nawigacji Mio Spirit 8500 LM, oraz wskazać wam jej mocne i słabe strony.

Zacznijmy od wykonania:

W tej kategorii trudno mieć jakieś większe zastrzeżenia do producenta. Nawigacja jest wykonana z dobrych jakościowo plastików, konstrukcja jest sztywna, dobrze spasowana i odporna na uszkodzenia mechaniczne. Wyposażono ją też w bardzo dobry uchwyt w postaci typowej przyssawki, który pomimo dużych rozmiarów samej nawigacji bardzo dobrze radzi sobie ze swoim zadaniem. Ruchoma głowica pozwalająca idealnie dopasować kąty położenia, oraz możliwość szybkiego montażu i demontażu nawigacji, bez konieczności odklejania uchwytu od szyby, to kolejne mocne atuty świadczące na korzyść tej nawigacji.

Jedyne do czego mogę się przyczepić to ładowarka. Ma ona jak dla mnie dwa słabe punkty a mianowicie jest bardzo duża, co może przeszkadzać w samochodach w których gniazdo zapalniczki usytuowane jest w pobliżu lewarka, oraz krótki przewód 130 cm, który z kolei może stanowić problem dla kierowców w których samochodach gniazdo ładowarki znajduje się koło hamulca ręcznego.

Ekran

Mio Spirit 8500 LM wyposażono w robiący wrażenie ekran o przekątnej 6.2 " i rozdzielczości 800x480 px, który to przykryty został specjalną matową powłoką mającą poprawić widoczność w pełnym słońcu. Pomimo iż gwarantuje on bardzo dobre wyświetlanie zarówno kafelek aplikacji jak i samej mapy, to jednak daleko mu do ekranów znanych nam z tabletów czy telefonów. O ile w pochmurny dzień i w nocy wygląda to bardzo dobrze to niestety w słońcu mogło by być zdecydowanie lepiej. Uwagi można by było mieć również w stosunku do dotyku który nie posiada wsparcia dla gestów, przez co np. możemy zapomnieć o szybkim powiększeniu czy zmniejszeniu mapy itp. Żeby jednak sprawiedliwie ocenić ten wyświetlacz, nie możemy patrzyć na niego przez pryzmat wyświetlaczy stosowanych w tabletach, tylko porównać go do tych w jakie wyposażone są inne nawigacje, a na ich tle wypada naprawdę bardzo dobrze.

Działanie nawigacji i mapy

O ile wykonanie nawigacji, czy jakość wyświetlacza są ważne, to jednak największe znaczenie ma jej działanie, a tutaj Mio Spirit 8500 LM spisuje się wręcz wzorowo. Nawigacja uruchamia się błyskawicznie i praktycznie od razu uzyskuje połączenie z satelitami. Połączenie to jest bardzo stabilne bez względu na to czy podróżujemy w otwartym terenie czy też gąszczu miejskiej dżungli, a nawigacja jak po sznurku prowadzi nas do wyznaczonego celu. Ani razu nie zdarzyło mi się aby kursor na mapie znajdował się poza wyznaczoną trasą co niestety często możemy spotkać w przypadku podobnych nawigacji samochodowych. Na plus możemy też zaliczyć intuicyjne i przejrzyste menu, duży wybór opcji wyszukiwania i planowania trasy czy też bardzo dokładne mapy. Jeżeli dołożymy do tego ostrzeganie o fotoradarach, bogatą bazę punktów POI, oraz darmową dożywotnia aktualizację map i baz fotoradarów to można powiedzieć że otrzymujemy nawigację prawie idealną. Oczywiście ma ona też kilka słabszych stron, takich jak brak obsługi TMC, (informacje o korkach czy remontach), brak komunikacji Bluetooth (funkcja zestawu głośnomówiącego), oraz nieco wolne przesuwanie się i ładowanie obszarów mapy po jej przesunięciu czy powiększeniu, ale nie są to na tyle istotne kwestie aby w jakiś szczególny sposób mogły wpłynąć na ostateczną ocenę tej nawigacji.

Ocena:

Nawigacja Mio Spirit 8500 LM podczas kilku dni testów przekonała mnie do siebie na tyle aby wystawić jej pozytywną ocenę. Uważam że pomimo kilku niedociągnięć i może nieco zbyt wygórowanej ceny zasługuje na mocne 7/10

 

Sprawdź aktualne ceny nawigacji Mio Spirit 8500 LM